KeresésFelhő, kulcsszavak
allergia  alvás  anyaméh  anyaság  anyatej  apa  asztma  baba  babaruha  babatáplálás  bébiétel  betegség  bőr  bőrápolás  bőrvédelem  családtámogatás  császármetszés  csecsemő  cukorbetegség  depresszió  diéta  divat  dohányzás  Down-szindróma  D-vitamin  egészség  ekcéma  elhízás  ételallergia  etetés  étkezés  étrend  fájdalomcsillapítás  fertőzés  fogamzás  fogamzásgátlás  fogantatás  fogyókúra  folsav  genetika  gyed  gyermekprogram  gyermekvállalás  gyes  H1N1  hallás  hányás  hasmenés  hímivarsejt  hízás  hormon  hormonok  hozzátáplálás  ikrek  immunrendszer  influenza  játék  kalcium  köldökzsinórvér  koraszülés  koraszülött  kórház  KRIO Intézet  kutya  láz  lombikbébi  magzat  meddőség  megfázás  menstruáció  mese  mesekönyv  mesterséges megtermékenyítés  munka  munkavállalás  napozás  nátha  nőgyógyász  nyár  őssejt  őssejtbank  őssejtterápia  otthonszülés  ovuláció  pajzsmirigy  párkapcsolat  PCOS  peteérés  programajánló  programok  pszichológia  sperma  spermium  sport  stressz  szerelem  szex  szoptatás  sztármami  szülés  szüléstörténet  születés  születés hete fesztivál  szülőszoba  tanulás  táplálkozás  tápszer  tej  terhesség  termékenység  torna  újszülött  ultrahang  utazás  vajúdás  várandósság  védőoltás  vetélés  vitamin  vitaminok 

4+1 dolog, amit rosszul tudunk a várandóssággal kapcsolatban

2018.09.28.

Fedezhető-e a megnövekedett kalciumszükséglet természetes úton? Szabad-e kávézni? Normális-e a 13-14 kg súlygyarapodás? Mi az igazság a vajúdást beindító praktikákkal kapcsolatban, a lépcsőzés tényleg meghozhatja a babát? Alábbi cikkünkben a terhességet övező modernkori mítoszokból szemezgettünk!

Fotó: Bigstock

Természetes úton lehetetlen fedezni a várandósság alatti megemelkedett kalciumszükségletet?

Bármilyen meglepő, önmagában nem igaz az állítás: a napi 1200 milligrammos mennyiség tulajdonképp fedezhető (lenne) természetes úton is, pláne, hogy a kismamák szervezete a szokásosnál is hatékonyabban köti meg és építi be a kalciumot – a probléma abból adódik, hogy a nők többsége eleve kalciumhiányban szenved a várandóssága előtt. Az esetek többségében mindez panaszmentes, legalábbis a teherbeesést megelőzően, utána azonban látványossá válnak a hiánybetegség tünetei.

Figyelem: a D-vitamin hiánya súlyos felszívódási zavarokhoz vezet!

A felszívódás sikeressége az elfogyasztott élelmiszer fajtájától, illetve bizonyos – a kalcium beépüléséhez szükséges – anyagok, elsősorban a D-vitamin jelenlététől egyaránt. Ennek ellenére külön adagolása kizárólag azokban az esetekben szükséges, ha feltételezhetően hiányállapot áll fenn a szervezetben (megfigyelték például, hogy az ideálisnál magasabb BMI-vel rendelkező kismamák gyakrabban szorulnak pótlásra).

Kalcium nagy mennyiségben ürül a vizelettel. A túlzott fehérjebevitel hatására tovább fokozódik a vizelettel távozó ásványi anyag mennyisége, de a kelleténél alacsonyabb fehérjebevitel esetén is hasonló a helyzet... A kávé és a fekete tea, illetve a magas koffeintartalmú italok gátolják a kalcium felszívódását. (Már napi 2-3 csésze kávé elfogyasztása is jelentős változást okoz, kb. 100 milligrammal emeli a szükségletet.) A foszfor és az oxalátok ugyancsak gátolják a felszívódását. Az olyan ételek, mint a spenót, a rebarbara vagy a cékla – melyek nagy mennyiségben tartalmaznak oxálsavat – szintén negatívan befolyásolják a kalciumfelvételt. Vagyis, hiába készítjük sok tejjel a spenótot, a benne található oxalátok gyakorlatilag oldhatatlan elegyet alkotnak a tej kalciumával! A teljes kiőrlésű gabonafélékkel is óvatosan kell bánni; a gabonákban található fitinsavnak is hasonló a hatása.

A 13-14 kilogrammos súlygyarapodás normális?

Ezt ebben a formában nem lehet kijelenteni, a válasz kizárólag a terhesség előtti testtömeg index (BMI) függvénye:

  • Amennyiben a várandósság előtti BMI kevesebb, mint 18,5, az ajánlott hízás 12,5-18 kg;
  • Amennyiben a várandósság előtti BMI 18,5-24,9-es értékek közé esik, az ajánlott hízás 11,5-16 kg;
  • Amennyiben a várandósság előtti BMI 25-29,9-es értékek közé esik, az ajánlott hízás 7-11,5 kg;
  • Amennyiben a várandósság előtti BMI 30-nál magasabb, az ajánlott hízás mindössze 5-9 kg.

Egyáltalán nem szabad kávézni?

Egy gyenge jegeskávé még nem okozhat problémát. A kutatások szerint a mérsékelt kávéfogyasztás nem hat kedvezőtlenül a terhesség lefolyására, a napi koffeinmennyiség azonban semmiképp sem haladhatja meg a 300 milligrammot. (Lefordítva: egy könnyű tejeskávé megengedett, az önfeledt feketézés természetesen tiltólistás… :))

Az a biztos, ha kerüljük a testmozgást?

Hihetetlen, hogy mindmáig tartja magát a fentebbi elképzelés, holott mára tudományosan is bizonyított tény, hogy a mozgás 40 százalékkal csökkenti a terhességi magas vérnyomás, illetve felére redukálja a terhességi cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Persze a játékszabályokat a szokásosnál is komolyabban kell venni, hiszen nem mindegy, mit és milyen intenzitással sportol a kismama. Az ütközéssel járó, ún. kontakt mozgásformák például határozottan kerülendőek, és nyilván egyetlen gyakorlatot sem szabad a kimerülésig folytatni.

+1 vajúdást beindító praktikák:

Sokan hiszik, hogy a lépcsőzés vagy a lakás átrendezése meghozhatja a babát, így rengeteg türelmetlen kismama próbálja meg ilyenformán kicsalogatni gyermekét, holott a szakemberek egyáltalán nem javasolják a szélsőséges fizikai megterhelést a várandósság időszakában – egy könnyű séta vagy kirándulás viszont az utolsó pillanatokban is nagyon jót tesz! :)

A forró fürdő szintén nem ajánlott/nem hatásos módszer. A filozófia a koraterhesség idejére vonatkozó tilalmon alapszik, ugyanis – a forró víz okozta – alhasi vérbőség a kezdeti időszakban akár vetélést is okozhat. Tehát elvileg van benne logika, a forró fürdő mégsem bizonyul megfelelő vajúdást beindító praktikának (viszont a jósló és valódi fájásokat segít megkülönböztetni egymástól: előbbiek elmúlnak, utóbbiak felerősödnek tőle).

A csípős ételek fogyasztása azonban hatásos lehet, beindíthatja a szülést, persze csak abban az esetben, ha egyébként is itt lenne már az ideje! Ezek a fogások felgyorsítják az emésztést, sőt akár hasmenést is okozhatnak, ami valóban beindíthatja a vajúdást.

A cikk nem minősül orvosi szakvéleménynek, illetve nem pótolja a szakorvosi vizsgálatot. A közölt tartalom mindössze általános tájékoztatás, nem használható egészségi problémák, betegségek diagnosztizálására vagy gyógyítására. Nem vállalunk semmilyen felelősséget azzal kapcsolatban, hogy olvasóink hogyan használják fel a webhelyen közölt információkat.

Kis kép: Bigstock

Ha tetszett a cikk, kérjük értékeld!
A cikket eddig 3 látogató értékelte, átlagosan 2.00 ponttal.
Hasonló témában még több cikket!
Berakom a kedvenc cikkeim közé!
Kapcsolódó cikkeink

A honlap bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel (cookie-kal) gyűjt névtelen látogatottsági információkat. A sütikről, engedélyezésükről és tiltásukról az Adatkezelési Tájékoztatóban olvashat bővebben. Ha nem engedélyezi őket, számítógépe böngészőjében bármikor beállíthatja a tiltásukat/eltávolításukat.