KeresésFelhő, kulcsszavak
allergia  alvás  anyaméh  anyaság  anyatej  apa  asztma  baba  babaruha  babatáplálás  bébiétel  betegség  bőr  bőrápolás  bőrvédelem  családtámogatás  császármetszés  csecsemő  cukorbetegség  depresszió  diéta  divat  dohányzás  Down-szindróma  D-vitamin  egészség  ekcéma  elhízás  ételallergia  etetés  étkezés  étrend  fájdalomcsillapítás  fertőzés  fogamzás  fogamzásgátlás  fogantatás  fogyókúra  folsav  genetika  gyed  gyermekprogram  gyermekvállalás  gyes  H1N1  hallás  hányás  hasmenés  hímivarsejt  hízás  hormon  hormonok  hozzátáplálás  ikrek  immunrendszer  influenza  játék  kalcium  köldökzsinórvér  koraszülés  koraszülött  kórház  KRIO Intézet  kutya  láz  lombikbébi  magzat  meddőség  megfázás  menstruáció  mese  mesekönyv  mesterséges megtermékenyítés  munka  munkavállalás  napozás  nátha  nőgyógyász  nyár  őssejt  őssejtbank  őssejtterápia  otthonszülés  ovuláció  pajzsmirigy  párkapcsolat  PCOS  peteérés  programajánló  programok  pszichológia  sperma  spermium  sport  stressz  szerelem  szex  szoptatás  sztármami  szülés  szüléstörténet  születés  születés hete fesztivál  szülőszoba  tanulás  táplálkozás  tápszer  tej  terhesség  termékenység  torna  újszülött  ultrahang  utazás  vajúdás  várandósság  védőoltás  vetélés  vitamin  vitaminok 

Babát szeretnél? Mindent a peteérésről!

2018.07.18.

Kíváncsi vagy, melyek ciklusod legtermékenyebb napjai? A helyes önvizsgálati technika segítségével könnyedén kiismerheted tested jelzéseit! Amire szükséged lesz: néhány alapvető biológiai ismeret és némi türelem – ez utóbbi kizárólag rajtad múlik, a többiben segítünk! :)

Fotó: Bigstock

Fontos tudnivaló, hogy amíg a petesejt mindössze 24 óráig, addig a férfi ivarsejtjei napokig életképesek a számukra ideális környezetben, ezért az a legoptimálisabb, ha már a peteérés előtti időszakban is történik együttlét. De mikor is van ez a bizonyos időszak?

A gyógyszertárakban kapható ovulációs tesztek pontos eredményt adnak, de csak a tüszőrepedés pillanatában, illetve azután jeleznek; az ezt megelőző termékeny periódusról nem tájékoztatnak. Számolgatni egyébként szinte teljesen felesleges lenne ilyenkor, az ovuláció nem illeszkedik a naptárhoz, sőt, néha soron kívül is bekövetkezik. Annál gyümölcsözőbb némi időt és fáradtságot szánni testünk jelzéseinek kifürkészésére, ugyanis tény, hogy a tüszőrepedést közvetlenül megelőző időszakban történő szeretkezés gyakrabban vezet gyermekáldáshoz. Ebből a szempontból mindenképp pozitív hír, hogy létezik néhány jól felismerhető, egyértelmű jele az ovulációnak; ilyen például a hüvelyváladék mennyiségének és minőségének megváltozása, a méhnyak előremozdulása, a középfájdalom vagy a testhőmérséklet apró ingadozásai.

Önvizsgálaton alapuló módszerek:

Az ovuláció egyik leglátványosabb jele a hüvelyváladék mennyiségének radikális emelkedése, amelyet minden nő észrevesz magán. Ebben az időszakban egyébként sokan kívánatosabbnak érzik magukat, sőt még az ágyban is magabiztosabbak lehetnek.

A középfájdalom szintén megbízhatóan jelzi a peteérést, annak, aki egyáltalán érzékeli... Az ovuláció közeledtével a méhnyak picit előremozdul, illetve megváltozik a formája és a tapintása is. Elsőre sci-finek tűnhet, pedig viszonylag könnyen ellenőrizheted a méhnyak állapotát: alapos kézmosás után, egy vagy két ujjal nyúlj fel hüvelyedbe, és tapintsd ki a méhnyakat. A peteérés időszakában nagyon egyszerű elérni, előrébb csúszik, lágyabb és enyhén nyitott, tapintásra a fülcimpára emlékeztet; a terméketlen időszakban azonban kemény és zárt, érintésre pedig olyasmi érzés, mintha az orrod hegyét tapogatnád.

A testhőmérséklet apró ingadozásai szintén peteérésre utalnak - bár a reggeli hőmérőzgetéshez némi kitartás is szükségeltetik, ugyanis ahhoz, hogy megbízható eredményt kapj, minimum két, de inkább három hónapos lázgörbét kellene felállítanod. A tudnivalók a következők: ovuláció előtt hirtelen esik a testhőmérséklet, 24-48 órával utána pedig emelkedni kezd. A ciklus második felében néhány tized fokkal magasabb a testhőmérséklet, amely – amennyiben nem történt megtermékenyülés – a menstruáció előtt vagy annak első napján ismét visszaesik. (A hőmérőzést mindig reggel, közvetlenül ébredés után, még az ágyban fekve végezd!)

Ha azonnali, biztos eredményre vágysz!

Ha túl körülményesnek érzed a fentebb bemutatott módszereket, még mindig dönthetsz a patikában kapható ovulációs tesztek mellett. Ezeket pofonegyszerű használni, egy dobozban több tesztcsík is található, a vélhetően termékeny napokon kell kísérletezni velük. Egyetlen hátrányuk, hogy kizárólag az ovuláció bekövetkeztét mutatják, holott közvetlenül a peteérés előtt is termékeny – sőt akár termékenyebb – lehet az együttlét, mint alatta!

Jó, ha tudod!
Bizonyos életmódbeli tényezők, káros szokások akár peteérési zavarokat is előidézhetnek, ezért aki babát szeretne, igyekezzen mielőbb megszabadulni azoktól a fránya plusz kilóktól vagy egyéb egészségromboló szenvedélyétől. A megfelelő életvitel - vagyis a súlykontroll, a változatos táplálkozás és a kielégítő fizikai aktivitás - segítségével gyakran a termékenység is visszanyerhető, ráadásul minden tovább beavatkozás nélkül, érdemes megpróbálni!

Néhány tipp:
- Ahogyan erről már sokszor, sok helyen szó esett, az egészséges táplálkozás, az elegendő pihenés és a megfelelő mennyiségű testmozgás jó hatással van az egész szervezetre, így a termékenységet is pozitívan befolyásolja.
- Lassíts! A tartós stresszt mindenképp kerülnöd kellene, ugyanis a folyamatos feszültség azt üzeni a női szervezetnek, hogy nincs ideje gyermekre…
- Le a felesleges kilókkal! Köztudott, hogy a túlsúly negatívan befolyásolja a termékenységet nők és férfiak esetében egyaránt, ahogyan az is hátráltathatja a gólyát, ha a kelleténél kevesebbet mutat a mérleg.
- Ha előbb nem sikerült, a babaprojekt idején mindenképp el kellene hagyni a káros szenvedélyeket - és itt ne csak az olyan nyilvánvaló dolgokra gondolj, mint például a dohányzás! A gyorséttermi ételek, a kóros nassolás vagy a túlzott koffeinfogyasztás (kávé, kóla) szintén idetartoznak.

A cikk nem minősül orvosi szakvéleménynek, illetve nem pótolja a szakorvosi vizsgálatot. A közölt tartalom mindössze általános tájékoztatás, nem használható egészségi problémák, betegségek diagnosztizálására vagy gyógyítására. Nem vállalunk semmilyen felelősséget azzal kapcsolatban, hogy olvasóink hogyan használják fel a webhelyen közölt információkat.

Kis kép: Bigstock

Ha tetszett a cikk, kérjük értékeld!
A cikket eddig 88 látogató értékelte, átlagosan 3.72 ponttal.
Hasonló témában még több cikket!
Berakom a kedvenc cikkeim közé!
Kapcsolódó cikkeink

A honlap bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel (cookie-kal) gyűjt névtelen látogatottsági információkat. A sütikről, engedélyezésükről és tiltásukról az Adatkezelési Tájékoztatóban olvashat bővebben. Ha nem engedélyezi őket, számítógépe böngészőjében bármikor beállíthatja a tiltásukat/eltávolításukat.