Marketingipar: a csecsemők a legújabb célpontok?
Várszegi Viktória
2012. szeptember 1.

Versenyben az első szavakért

"James McNeal amerikai reklámguru szerint el kell érni, hogy a csecsemők első szavai között szerepeljenek a reklámszövegek" – napjainkban egyes médiaszakemberek úgy igyekeznek megalapozni a későbbi márkahűséget, hogy mintegy tudat alatt bevésik azt a gyermekek agyába, ezzel - ami néhány évtizeddel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna, mára valósággá vált - megszületett a semmilyen reklámetikai alapelvvel sem összeegyeztethető csecsemőket, kisgyermekeket célzó marketingipar. Az erre specializálódott reklámszakemberek népszerű játékok, divatos oktatófilmek segítségével próbálják kihasználni a gyermekek rendkívüli tanulási képességeit. A recept egyszerű: az említett tárgyakon, filmekben, stb. jól látható helyen és elégszer kell feltüntetni a népszerűsíteni kívánt terméket, amely így könnyedén rögzül majd a marketingipar támadásai szempontjából még védtelen elmékben.

Tiltani szinte lehetetlen

Az Egyesült Államokban annak ellenére sem sikerül korlátozni a reklámipar legújabb vívmányának térnyerését, hogy szinte a teljes lakosság, neves szakmai szervezetek, tekintélyes szakemberek, köztük pszichológusok és gyermekgyógyászok követelik mindezt együttesen. Ráadásul a tiltás önmagában meg sem oldaná a helyzetet, hiszen a rajzfilmek vagy az egyéb gyermekeknek szóló műsorok burkolt reklámüzenetei valószínűleg átcsúsznának a rostán, így azokra nem vonatkozna a szankció. Egy amerikai szervezet a CCFC (Campaign for a Commercial-Free Childhood) adatai szerint rengeteg a bújtatott hirdetés a kisgyermekeknek szóló műsorokban, akadt olyan rajzfilm is, amelyben 181 reklámot (!) találtak a kutatásaik során.

"Ugyancsak a CCFC adatai szerint a gyerekeknek szóló hirdetésekre fordított összeg a 90-es évek eleje óta két és félszeresére nőtt. Ugyanettől a szervezettől származó meglepő adat, hogy 12 éven aluli gyerekek 2002-ben 30 milliárd dollárt költöttek el, ötször annyit, mint 1989-ben, holott ebben az időszakban nem következett be látványos javulás az USA életszínvonalában."

Véleményük szerint az általánosan elterjedt termékkapcsolási formák sem megengedettek a gyermekek esetében, hiszen ők önként és szívesen válnak ingyenes(!) reklámhordozókká társaik vagy szüleik felé, amely mindenképp etikátlan lépés velük szemben:

"A CCFC nemrég az ellen szervezett kampányt, hogy az Egyesült Államokban az iskolásokat naponta szállító buszokon is reklámokat játszanak a gyerekeknek. A gyerekek szívesen válnak önmaguk is reklámhordozóvá, ezért a nagy gazdasági erővel bíró kereskedelmi társaságok gyakran nyíltan korrumpálják a szakmai szervezeteket: gyermek fogorvosok szövetsége például 1 millió dollárt kapott a Coca Cola cégtől, majd ezt követő állásfoglalásában nem látta bizonyítottnak, hogy a Cola fogyasztás árt a fogaknak." - Forrás: Dr. Vajda Zsuzsanna - Siettetett gyermekek

A cikk Dr. Vajda Zsuzsanna pszichológus Siettetett gyermekek c. tanulmánya alapján íródott.

Ha (jól) beszélsz angolul és szeretnél részletesebben is megismerkedni a témával, érdemes a CCFC (Campaign for a Commercial-Free Childhood) honlapjára is rákattintanod!

Kapcsolódó cikkeink