KeresésFelhő, kulcsszavak
allergia  alvás  anyaméh  anyaság  anyatej  apa  asztma  baba  babaruha  babatáplálás  bébiétel  betegség  bőr  bőrápolás  bőrvédelem  családi pótlék  családtámogatás  császármetszés  csecsemő  cukorbetegség  depresszió  diéta  divat  dohányzás  Down-szindróma  D-vitamin  egészség  ekcéma  elhízás  ételallergia  étkezés  étrend  fájdalomcsillapítás  fertőzés  fogamzásgátlás  fogantatás  fogyókúra  folsav  genetika  gyed  gyermekprogram  gyermekvállalás  gyes  H1N1  hallás  hányás  hasmenés  hímivarsejt  hízás  hormon  hormonok  hozzátáplálás  ikrek  immunrendszer  influenza  játék  kalcium  köldökzsinórvér  koraszülés  koraszülött  kórház  KRIO Intézet  kutya  láz  lombikbébi  magzat  meddőség  megfázás  menstruáció  mese  mesekönyv  mesterséges megtermékenyítés  munka  munkavállalás  napozás  nátha  nőgyógyász  nyár  őssejt  őssejtbank  őssejtterápia  otthonszülés  ovuláció  pajzsmirigy  párkapcsolat  PCOS  peteérés  programajánló  programok  pszichológia  sperma  spermium  sport  stressz  szerelem  szex  szoptatás  sztármami  szülés  szüléstörténet  születés  születés hete fesztivál  szülőszoba  tanulás  táplálkozás  tápszer  tej  terhesség  termékenység  torna  trombózis  újszülött  ultrahang  utazás  vajúdás  várandósság  védőoltás  vetélés  vitamin  vitaminok 

Mikor lesz már napirendünk?

2017.11.03.

Az alvási szokások kialakításánál elsősorban a baba életkorára kell tekintettel lennünk. Egy újszülött csecsemőnél lehetetlen, sőt káros lenne bármiféle napirendet bevezetni, később azonban – ahogyan csökken az alvásigény, növekszik az ébren, illetve az éjszakai alvással töltött idő – szép lassan, a pici érdekében is törekedni kell valamilyen rendszerre.

Fotó: Bigstock

Az első hetekben egyedül gyermekünkre összpontosítsunk, próbáljuk meg kitalálni, hogy mikor és mit szeretne a babánk. Az alvási szokások jövőbeli rendeződése érdekében is az a legjobb, ha hagyjuk a dolgokat a maguk útján haladni: a tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a kisbabák, akiket újszülött-, illetve koracsecsemőkorukban engedtek a saját ritmusuk szerint enni, aludni; hamarabb átalusszák az éjszakát, valamint általában is nyugodtabbak, mint a mindenáron szigorú napirendet követni kívánó anyák gyermekei.

Hogyan változik a baba alvásigénye?

Az újszülött csecsemők ún. inverz, vagyis fordított alvók, egyrészt mert az éjszaka nyújtotta visszafogottabb ingereket könnyebben befogadja (a még) fejletlen idegrendszerük, másrészt mert az anyaméhben megszokott alvási-ébrenléti ciklus csak bizonyos idő elteltével változik majd meg. Körülbelül három hónapos korukra kezdenek "átállni" a kisbabák, és tanulnak meg szép lassan különbséget tenni éjszakák és nappalok között, ezzel párhozamosan pedig alvásigényük is változik valamelyest: már csak háromszor-négyszer szundikálnak napközben, ami a teljes alvásidőből úgy 5 órát tesz ki; a másik, nagyjából 10 órát pedig este és éjszaka alusszák le. Idővel egyre határozottabban elkülönül egymástól a nappal és az éjszaka, ezzel egyetemben az alvási szokások is gyökeresen átalakulnak. A féléves babák általában már csak kétszer alszanak napközben, több időt töltenek ébren, és hozzávetőleg 14 órára csökken a napi alvásigényük. 6-9 hónapos korban még mindig körülbelül 14 órát tesz ki az alvással eltöltött idő, de nappalra egyre kevesebb jut belőle, mindössze nagyjából 3 óra. 9-12 hónapos korban a teljes alvásidő továbbra sem változik, még mindig hozzávetőleg 14 óra, viszont a nappali szunyókálás 1,5-2 órára korlátozódik, és már csak egyszer alszik napközben a baba. Az éjszakai ébredések továbbra is jellemzőek, viszont sok gyermek már segítség nélkül is képes visszaaludni ebben a korban.

Nem az a fontos, hogy pontban ugyanakkor szopizzon vagy aludjon a kisbaba, hanem az, hogy ezek a tevékenységek mindig szabályosan kövessék egymást

A lefekvés előtti rituálék rávezetik a babát az éjszaka és nappal közötti különbségtételre, illetve segítik abban, hogy ráhangolódjon az elalvásra. Az is lényeges, hogy a kiságy kizárólag alvóhelyként funkcionáljon, így a baba számára is mindig egyértelmű lesz, mi következik, amikor este belefektetjük őt. Bár nem az az elsődleges szempont, hogy percre pontosan ugyanakkor történjenek az események, azért igyekezzünk nagyjából hasonló időpontokban altatni, a rendszeresség jót tesz, a csecsemők többsége szívesen alkalmazkodik hozzá. Később az is fontos lesz, hogy a pici kellően elfáradjon napközben, eleget mozogjon és sok időt töltsön a levegőn, valamint ne aludja túl magát délután... 

A cikk nem minősül orvosi szakvéleménynek, illetve nem pótolja a szakorvosi vizsgálatot. A közölt tartalom mindössze általános tájékoztatás, nem használható egészségi problémák, betegségek diagnosztizálására vagy gyógyítására. Nem vállalhatunk semmilyen felelősséget azzal kapcsolatban, hogy olvasóink hogyan használják fel a webhelyen közölt információkat.

Kis kép: Bigstock

Ha tetszett a cikk, kérjük értékeld!
A cikket eddig 5 látogató értékelte, átlagosan 2.40 ponttal.
Hasonló témában még több cikket!
Berakom a kedvenc cikkeim közé!
Kapcsolódó cikkeink