KeresésFelhő, kulcsszavak
allergia  alvás  anyaméh  anyaság  anyatej  apa  asztma  baba  babaruha  babatáplálás  bébiétel  betegség  bőr  bőrápolás  bőrvédelem  családi pótlék  családtámogatás  császármetszés  csecsemő  cukorbetegség  depresszió  diéta  divat  dohányzás  Down-szindróma  D-vitamin  egészség  ekcéma  elhízás  ételallergia  étkezés  étrend  fájdalomcsillapítás  fertőzés  fogamzásgátlás  fogantatás  fogyókúra  folsav  genetika  gyed  gyermekprogram  gyermekvállalás  gyes  H1N1  hallás  hányás  hasmenés  hímivarsejt  hízás  hormon  hormonok  hozzátáplálás  ikrek  immunrendszer  influenza  játék  kalcium  köldökzsinórvér  koraszülés  koraszülött  kórház  KRIO Intézet  kutya  láz  lombikbébi  magzat  meddőség  megfázás  menstruáció  mese  mesekönyv  mesterséges megtermékenyítés  munka  munkavállalás  napozás  nátha  nőgyógyász  nyár  őssejt  őssejtbank  őssejtterápia  otthonszülés  ovuláció  pajzsmirigy  párkapcsolat  PCOS  peteérés  programajánló  programok  pszichológia  sperma  spermium  sport  stressz  szerelem  szex  szoptatás  sztármami  szülés  szüléstörténet  születés  születés hete fesztivál  szülőszoba  tanulás  táplálkozás  tápszer  tej  terhesség  termékenység  torna  trombózis  újszülött  ultrahang  utazás  vajúdás  várandósság  védőoltás  vetélés  vitamin  vitaminok 

Tisztázzuk: mit ehet a kismama?

Orvos válaszol!

2017.07.14.

Meglepően sokszor vetődik fel egy kérdés a kismamában, egészen pontosan az, hogy vajon megeheti-e az adott finomságot, vagy nem. Az oka, hogy ennyire bizonytalanok a várandós nők az, hogy az interneten számos, egymásnak ellentmondó információ kering. Tegyük hát tisztába a dolgokat!

Fotó: Bigstock

A kérdés megválaszolásában dr. Angyal Géza Szülés nőgyógyász főorvos van a ratkotunde.hu segítségére.

Mit, és miért ne?

A várandósság során nagyon oda kell figyelni arra is, hogy mik a baba igényei. Ez vezet az első, és talán legnagyobb tévedéshez: kettő helyett kell enni! Ez nem igaz, ne is tegye senki! A kismama étvágyának növekedése természetes, de nem fog kétszereződni az ételmennyiség, amit magához vesz, hiszen a babának nincs szüksége annyi kalóriára naponta, 9 hónapig, mint egy felnőtt embernek.

Egyes élelmiszereket a várandósság alatt kerülni érdemes. Ezek között van néhány, amit inkább csak javaslat, vagy mértékkel fogyasztandó, és vannak olyanok is, melyek teljesen tiltólistásak. Pánikolni azért nem kell, ha esetleg véletlenül fogyasztunk valamelyikből, de azért tegyünk meg mindent, hogy ezt elkerülhessük!

- Gyorsételek – a gyorséttermek kínálata finom ugyan, de rettenetes mennyiségű tartósítószert, ízfokozót és más olyan anyagot tartalmaz, amire a szervezetnek semmi szüksége. Ha nagyon kívánja a kismama, akkor egyszer-egyszer belefér, de ha lehet, inkább kerüljük ezeket az ételeket, még akkor is, ha éppen nem várunk babát.

- Gyógyteák, gyógyfüvek – semmi baj velük, ha az ember éppen nem várandós. Ha azonban igen, ekkor csak akkor vegyünk magunkhoz ilyesmit, ha arról előzetesen beszéltünk a szakorvossal. A gyógyteák és füvek ugyanis könnyen keresztreakciókat okozhatnak a gyógyszerekkel, és alap hatásuk sem mindig kedvező a magzatra nézve!

- Nyers hús – a nyers hús tabu. Ennek oka, hogy egyes kórokozók viszonylag gyakran jelen lehetnek a húsokban, de nem találkozunk velük, mivel a sütés, főzés hatására elpusztulnak. A nyers húsban azonban jelen lehetnek, így ezeket kerülni kell. Sajnos, a várandósság idejére a nem teljesen átsütött steak is tabu.

- Nyers tojás – igazából ugyanaz a helyzet ezzel is, mint a hússal. A szalmonella, mely sokszor jelen lehet a tojásban hányással, hasmenéssel jár, amit azért a legtöbben orvosi segítséggel átvészelnek. De ez a magzatra nagyon rossz hatással lehet, könnyen vezethet vetéléshez, vagy koraszüléshez is!

- Hőkezelés nélküli ételek – dr. Angyal Géza a ratkotunde.hu-n keresztül mindenki figyelmét felhívja arra, hogy szintén a nyers részhez sorolandóak, azok a felvágottak, melyek nem estek át hőkezelésen, csak például füstölésen, bár ínycsiklandók, de veszélyesek lehetnek a babára a bennük megbúvó esetleges kórokozók miatt. Ez igaz a pasztörizáltalan tejre is! Sokan nem gondolnak rá, de egyes kedvelt, főleg lágy sajtok hőkezelés nélküli tejből készülnek. Olvassunk utána a hátodalon, és csak akkor fogyasszuk, ha nincs benne ez a nyers összetevő.

- Halak, tengeri herkentyűk – bizony a tiltólista egyik legismertebb eleme a hal és a tengeri finomságok. A baj az, hogy a halakban lévő omega3 zsírsav viszont nagyon is kell a babának. A megoldás: halat fogyasztani lehet, de csak mértékkel, és akkor is inkább a konzerves változatot, ebben ugyanis kisseb eséllyel lehet magas higanytartalom. Ez a fém sajnos különösen veszélyes a magzatra (az anyára is), agykárosodást okozhat.

- Máj – a máj ajánlott, de csak mértékkel. Ennek oka, hogy igen magas az A-vitamin tartalma, mely egy zsírban oldódó vitamin, így pedig túladagolható, főleg, ha várandós vitamint is szed a kismama.

Valószínűleg az a legegyszerűbb, ha megkérdezzük a kezelőorvos. Ő ugyanis naprakész információkat tud nekünk adni, így például elmondhatja, hogy a mai gyakorlatban sem a koffein, sem pedig az alkohol nem tiltólistás, de csak nagyon-nagyon kis mennyiségben szabad a szervezetbe juttatni.

Forrás: ratkotunde.hu

A cikk nem pótolja a szakorvosi vizsgálatot. A közölt tartalom mindössze általános tájékoztatás, nem használható egészségi problémák, betegségek diagnosztizálására vagy gyógyítására. Nem vállalhatunk semmilyen felelősséget azzal kapcsolatban, olvasóink hogyan használják fel a webhelyen közölt információkat.  

Kis kép: Bigstock

Ha tetszett a cikk, kérjük értékeld!
A cikket eddig 1 látogató értékelte, átlagosan 1.00 ponttal.
Hasonló témában még több cikket!
Berakom a kedvenc cikkeim közé!
Kapcsolódó cikkeink