KeresésFelhő, kulcsszavak
allergia  alvás  anyaméh  anyaság  anyatej  apa  asztma  baba  babaruha  babatáplálás  bébiétel  betegség  bőr  bőrápolás  bőrvédelem  családi pótlék  családtámogatás  császármetszés  csecsemő  cukorbetegség  depresszió  diéta  divat  dohányzás  Down-szindróma  D-vitamin  egészség  ekcéma  elhízás  ételallergia  étkezés  étrend  fájdalomcsillapítás  fertőzés  fogamzásgátlás  fogantatás  fogyókúra  folsav  genetika  gyed  gyermekprogram  gyermekvállalás  gyes  H1N1  hallás  hányás  hasmenés  hímivarsejt  hízás  hormon  hormonok  hozzátáplálás  ikrek  immunrendszer  influenza  játék  kalcium  köldökzsinórvér  koraszülés  koraszülött  kórház  KRIO Intézet  kutya  láz  lombikbébi  magzat  meddőség  megfázás  menstruáció  mese  mesekönyv  mesterséges megtermékenyítés  munka  munkavállalás  napozás  nátha  nőgyógyász  nyár  őssejt  őssejtbank  őssejtterápia  otthonszülés  ovuláció  pajzsmirigy  párkapcsolat  PCOS  peteérés  programajánló  programok  pszichológia  sperma  spermium  sport  stressz  szerelem  szex  szoptatás  sztármami  szülés  szüléstörténet  születés  születés hete fesztivál  szülőszoba  tanulás  táplálkozás  tápszer  tej  terhesség  termékenység  torna  trombózis  újszülött  ultrahang  utazás  vajúdás  várandósság  védőoltás  vetélés  vitamin  vitaminok 

Vashiány - hogyan előzzük meg?

2017.05.17.

A várandósság alatt sok olyan tápanyagból van szükségünk megemelt mennyiségre, amik komoly befolyással lehetnek a magzat fejlődésére is. Ezeket az anyagokat pedig mindenképpen be kell juttatni a szervezetbe, ami azonban sokszor nem is olyan egyszerű. Az egyik ilyen kiemelten fontos anyag a vas, melynek hasznosulásáról, és a várandósságban betöltött szerepéről dr. Angyal Géza szülész – nőgyógyász főorvos beszélt a ratkotunde.hu – nak.

Fotó: Bigstock

Mire jó a vas?

Nem is hinnénk, hogy mennyire fontos ez a vegyület a szervezet számára. Az egyik leg lényegesebb dolog, amihez vasat használunk, az a vérképzés. Egészen pontosan a vér színét adó hemoglobin előállításához. Bár tény, hogy a hemoglobin adja a vér vörös színét, azért ennél jóval többet is tesz. Az oxigén és a széndioxid szállítása a vérrel történik. Ehhez kémiai kötés jön létre a gázok és a hemoglobin között, így képes a szervezet minden egyes sejtje a gázcserére.

A vas hiánya elsősorban anémiához, vagyis vashiányos vérszegénységhez vezet. Ennek tünetei a fejfájás, a fáradékonyság, gyengeség érzés, valamint a fertőzésekre való hajlam. Ez azonban nem minden, hiszen a magzat fejlődésében is szerepet játszik ez az anyag.

A nőknek átlagosa 15 mg vasra van szüksége. Ez a mennyiség azonban várandósság alatt megduplázódik. Ennek egyik oka, hogy a szervezet átlagosan 5 liter vérrel „működik”, míg a terhesség során 6 – 6,5 literrel kell számolni. Vagyis ahhoz, hogy a többlet mennyiséget is el lehessen látni hemoglobinnal, nagyobb vasbevitelre van szükség. A várandósság alatt kialakuló anémia kezeletlen esetben a kicsinél oxigénhiányt okozhat, koraszüléshez, és alacsony születési súlyhoz vezethet.

Gátló tényezők

Sajnos a tápanyagokat, így a vasat sem elég csak úgy bevinni a szervezetbe, szem előtt kell tartani azok hasznosulását is. Ezt ugyanis több tényező is befolyásolja, mint a gátló, és a felszívódást segítő anyagok. A vas esetében a következő tényezők rontanak a felszívódáson:

- Kávé és tea.
Sajnos igen, ez a két napindító, és sokak számára szenvedéllyel szeretett ital bizony gátolja a vas felszívódását. A bennük lévő tanninok, mint amilyen a csersav is, a vas beépülését akadályozzák.

- Gabona
A péksütemények és a kenyér tartalmaznak úgynevezett fitátokat. Ezek az anyagok vassal találkozva oldhatatlan vegyületeket hoznak létre, így a vasnak esélye sincs a beépülésre. Ezt kikerülni úgy lehet, ha a vas tartalmú ételek, vagy a vaskészítmények szedése és a gabonafogyasztás között eltelik néhány óra.

- Spenót és sóska
Bár nagyaanyáink azt tanították, hogy a spenótban és a sóskában nagyon sok a vas, sajnos a felszívódások messze nem ilyen jó. Tény, hogy valóban magas a vastartalmuk, ám a bennük lévő oxálsav a hasznosulást bizony gátolja. Ha igazán jó vasforrást keresünk, akkor a húsokhoz érdemes fordulni, azon belül is a májhoz, mivel a fehérjék segítik a vas felszívódását.

Ha már a fehérjék segítő erejéről esett szó, akkor álljon itt az is, hogy a vas felszívódásának egyik legfontosabb támogatója a C-vitamin, így ezt a két anyagot egyszerre érdemes bevinni a szervezetbe.

Gond van a magnéziummal?

Dr. Angyal Géza a ratkotunde.hu – nak azt is elárulta, hogy sajnos a vas és a magnézium – melyek közül mindkettőnek fontos szerepe van a várandósság során – nem férnek meg jól egymással, gátolják egymás felszívódását. Ez azonban csak abban az esetben igaz, ha a terhességnél jelentkező többletigényt külön – külön vas és magnéziumkészítménnyel szeretné fedezni.

Abban a legtöbb szakember egyetért, hogy a várandósságot érdemes valamilyen vitaminkészítménnyel támogatni. A vas szempontjából azonban az is fontos, hogy ez a készítmény komplex legyen, vagyis például a magnéziumot és a vasat egyszerre tartalmazza. Ezen felül a hasznosulás akkor lesz igazán jó, ha szerves kötésű vegyületekkel rendelkező készítményt választ.

Forrás: ratkotunde.hu

A cikk nem pótolja a szakorvosi vizsgálatot. A közölt tartalom mindössze általános tájékoztatás, nem használható egészségi problémák, betegségek diagnosztizálására vagy gyógyítására. Nem vállalhatunk semmilyen felelősséget azzal kapcsolatban, olvasóink hogyan használják fel a webhelyen közölt információkat. 

Kis kép: Bigstock

Ha tetszett a cikk, kérjük értékeld!
A cikket eddig 2 látogató értékelte, átlagosan 1.00 ponttal.
Hasonló témában még több cikket!
Berakom a kedvenc cikkeim közé!
Kapcsolódó cikkeink