Vajúdási pozíciók

2011. augusztus 26.

Ha elkezdődik a vajúdás, valószínűleg elég nyugtalannak fogod érzed magad, ezért sem szívesen maradsz majd egyhelyben. Arra azonban figyelned kell, hogy ne fáradj el túlságosan, mielőtt megindulna az "igazi" a vajúdás, pihenj rövideket egy székben vagy feküdj le egy időre! Amennyiben az összehúzódások éjjel kezdődnek, próbálj meg ágyban maradni és relaxálni, ameddig csak lehetséges.

Amint az összehúzódások erősebbé válnak, azokra kell majd koncentrálnod, fontos, hogy megtaláld az ehhez legmegfelelőbb testhelyzetet! A legkézenfekvőbb vajúdási pozíció, a fekvő testhelyzet – talán mert így láttuk a filmekben - a legkevésbé előnyös ilyenkor. Próbálj meg minél függőlegesebb pozícióba kerülni, a gravitáció sokat segíthet mindkettőtöknek, megrövidítheti a vajúdás nehéz óráit! A függőleges helyzet segít elviselni a fájásokat, és könnyebbé teszi partnered számára is, hogy megmasszírozza a hátad és együtt lélegezzen Veled a kontrakciók alatt.

Tippek

  • támaszkodj egy munkafelületre vagy egy szék háttámlájára,
  • tedd a karjaid a partnered nyaka vagy csípője köré, és támaszkodj rá,
  • hajolj az ágyra a szülőszobában (abban a magasságban, ami a kényelmedet segíti) vagy egy ablakpárkányra,
  • térdelj egy párnára a padlón és hajolj előre egy szék ülőkéjére,
  • ülj lovagló ülésben egy székre, pihenj egy párnán, mely keresztbe van téve a tetején,
  • ülj rá a toalettre, hajolj előre vagy ülj rá lovagló ülésben, és támaszkodj a vécétartályra,
  • állj négykézlábra!


Ne felejtsd el a csípődet előre és hátra hintáztatni, hogy átsegítsd a babát a medencéden!

Miért NE vajúdj az ágyban?

Ha inkább függőleges helyzetben vagy, mint fekszel, a gravitáció segít lenyomni a baba fejét a méhnyakba, kitágítani a méhnyakat, majd segít a babának átjutni a medencéden.

A kutatások, habár elég korlátozottak, kimutatták az ágyban vajúdás hátrányait:

  • sokkal fájdalmasabb összehúzódások,
  • kevésbé hatékony összehúzódások,
  • hosszabb vajúdás,
  • csökkentett véráramlás a babához, különösen, ha a hátadon fekszel,
  • keskenyebb átjutási lehetőség a babának a medencén keresztül.


Helyváltoztatás

Ha helyzetet akarsz változtatni – és „egyedül nem megy” -, bátran szólj a szülésznőnek (vagy partnerednek)!
A vajúdás utolsó harmadában, amikor már nagyon erősek a fájások, valószínűleg nem akarsz már sokat mozogni. Ez természetes, minden erődre szükséged lesz, hogy el tudd viselni az egyre könyörtelenebb kontrakciókat. Ne aggódj, ebben a fázisban ösztönösen meg fogod érezni, melyik a számodra legmegfelelőbb testhelyzet! 
Segít, ha továbbra is hintáztatod a csípődet, és lehajolsz az összehúzódások folyamán, majd felegyenesedsz. Enyhülést hozhat a masszázs is az erőteljes méhösszehúzódások közben. Ha nagyon elfáradsz, és az ágyat találod a legjobb helynek, akkor használj párnákat ék gyanánt, és feküdj az oldaladra. De ne feledd, hogy az összehúzódások sokkal fájdalmasabbak vízszintes helyzetben! Ha már kicsit pihentebbnek érzed magad, nyomd fel magad a karjaiddal ülő pozícióba és kerülj újra a „kényelmes”, függőleges pozícióba!

Derékfájás esetén..

Ereszkedj négykézlábra - a térdeid alá párnák kerüljenek -, és a tenyereddel tartsd meg magad! Ennek a pozíciónak az alkalmazásával csökkenthető a hát-, és derékfájdalom, és segít a babának is, hogy a születéshez a legjobb helyzetbe kerüljön. Ha úgy érzed, hogy a vér a fejedbe száll, akkor próbáld meg pihentetni a fejed, tedd a vállaid és a felkarodat egy szülőlabdára – ha nincs, segíthetnek a párnák is -, hogy a fejed ne lógjon.

A cikk nem pótolja a szakorvosi vizsgálatot. A közölt tartalom mindössze általános tájékoztatás, nem használható egészségi problémák, betegségek diagnosztizálására vagy gyógyítására. Az adatok és információk, tanácsok felhasználása a felhasználó felelősségére történik. Kérjük, hogy egyes döntéseinek a meghozatala előtt szükség szerint kérjen közvetlen felvilágosítást az adott témában jártas szakembertől, annak érdekében, hogy az esetleges félreértések elkerülhetők legyenek.

Kapcsolódó cikkeink