Vaspótlás

2011. december 12.

Ideális esetben természetes úton, a táplálkozás során veszi fel a szervezet a szükséges vasmennyiséget. Bizonyos élelmiszerek, jellemzően az állati eredetű táplálékok tartalmaznak magasabb arányban vasat, ilyenek például a vörös húsok, a hal, a tojás és a belsőségek. A növényi eredetű élelmiszerek lényegesen szerényebb vastartalommal bírnak, emellett a bennük található ásványi anyagok is jóval nehezebben szívódnak fel a szervezetben.

Vaspótlás

A vashiány tipikus tüneteit, nevezetesen a fáradékonyságot, levertséget, stb. könnyű összekeverni az első trimeszterre jellemző kóros fáradtsággal, aluszékonysággal, a rutin laborvizsgálatok azonban egyértelmű eredményt hoznak ezzel kapcsolatban is.

Kialakult vashiány esetén rendszerint nem elegendő a táplálkozási szokások átalakítása, többnyire – különösen, ha a várandósság során jelentkezik a hiánybetegség – mesterséges pótlásra is szükség van a vaskészletek mielőbbi feltöltéséhez. Az ilyenkor alklmazható készítmények kizárólag orvosi utasításra szedhetőek, illetve vényköteles gyógyszernek minősülnek (napi 100 mg-os napi vasmennyiséget tartalmaznak, míg a recept nélkül is elérhető vitaminkészítmények mindössze 10-20 mg-ot).

Szedési útmutató

Mivel a vaskészítmények sajátos fémes íze sokaknál émelygést okoz, ajánlott inkább a reggeli órákban, éhgyomorra túlesni beszedésükön. Érdemes valamilyen magas C-vitamin tartalmú itallal, például narancslével bevenni a napi vasadagot, mert amellett, hogy tompítja a kellemetlen fémes ízt, a felszívódást is segíti a C-vitamin.

Jó tudni!

Mellékhatásként sajnos székrekedés alakulhat ki, érdemes idejekorán gondoskodni a megelőzésről. A gyümölcslevek (pl. szilvalé), gyümölcslekvárok, bizonyos idénygyümölcsök (pl. őszibarack), aszalt gyümölcsök amellett, hogy egészségesek, a székrekedés megelőzésében is hatékonyak. A teljes kiőrlésű gabonából készült kenyérfélék és péksütemények bár magas rosttartalommal bírnak, gátolják a vas felszívódását, ezért nem ajánlott a fogyasztásuk vaskészítmények szedése mellett.

A cikk nem pótolja a szakorvosi vizsgálatot. A közölt tartalom mindössze általános tájékoztatás, nem használható egészségi problémák, betegségek diagnosztizálására vagy gyógyítására. Az adatok és információk, tanácsok felhasználása a felhasználó felelősségére történik. Kérjük, hogy egyes döntéseinek a meghozatala előtt szükség szerint kérjen közvetlen felvilágosítást az adott témában jártas szakembertől, annak érdekében, hogy az esetleges félreértések elkerülhetők legyenek.

Kapcsolódó cikkeink