Mit szabad, mit NEM szabad a szoptatás alatt?

Most (is) kettő helyett eszel…

NEM IGAZ! Egy szoptatós anyának kb. 2500 kalóriára van szüksége, tehát mindössze 500 "extra" kalóriára naponta.

A sör fokozza a tejtermelődést.

IGAZ! Természetesen kizárólag alkoholmentes sörről lehet szó, de valóban növeli az anyatej mennyiségét!

Tilos kávézni.

NEM IGAZ! Szoptatás alatt is megengedett a koffeintartalmú italok fogyasztása, de csak mértékkel. Az ajánlott mennyiség mindössze napi egy-két csésze/pohár tea, kávé, esetleg kóla. Ennyi még biztosan nem okoz problémát a babánál.

Tilos alkoholt fogyasztani.

IGAZ! Az alkohol "átmegy" az anyatejbe, ezért NINCS megengedett mennyiség.

A szoptatás alatt nagyobb mennyiségű folyadékbevitelre van szükségünk.

IGAZ! Minimum napi 1,5-2 liter folyadékra van szüksége a kismama szervezetének, ugyanis az anyatej nagy része víz (85-90%).

A liszteriózis veszélyt jelent szoptatáskor.

NEM IGAZ! A lisztéria baktérium nem jut át az anyatejbe, ezért bátran ehetünk lágy sajtokat, és a hentesárukat sem kell száműznünk az étlapról.

Vegetáriánus étrend mellett lehetetlen szoptatni.

NEM IGAZ! Ha a kismama elegendő állati fehérjét - tojást és tejterméket – fogyaszt, kiegyensúlyozott marad a tejtermelődés. A szigorú vega táplálkozás viszont nem ajánlott! Abban az esetben, ha csak növényi eredetű ételeket kíván enni a mama, szigorú orvosi felügyeletre – és étrendkiegészítőkre, vitaminokra – van szüksége.

Az anyatejes kisbaba nem lehet allergiás.

NEM IGAZ! Ha a pici allergiás tüneteket mutat, és van a családban allergiás – a hajlam sajnos öröklődik (!) – kerülnie kell a kismamának azokat az ételeket, amelyekre így reagál a baba.

Ellenben bizonyított, hogy az anyatej megelőz bizonyos allergiás megbetegedéseket, illetve enyhíti tüneteiket; ilyen a csecsemőkori ekcéma, asztma és – a későbbiekben jelentkező, tápszer kiváltotta – tejallergia.

Majdnem mindegy, mit eszünk a szoptatás alatt, táplálkozásunk nem befolyásolja az anyatej minőségét.

Részben IGAZ! Az anyatej összetétele csak nagyon minimális mértékben függ a kismama étrendjétől. Az viszont tény, ha nem fogyasztunk elegendő vitamint, ásványi anyagot, vagyis megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyagokat a szoptatás során; azt záros határidőn belül megsínyli szervezetünk!

A cikk nem pótolja a szakorvosi vizsgálatot. A közölt tartalom mindössze általános tájékoztatás, nem használható egészségi problémák, betegségek diagnosztizálására vagy gyógyítására. Az adatok és információk, tanácsok felhasználása a felhasználó felelősségére történik. Kérjük, hogy egyes döntéseinek a meghozatala előtt szükség szerint kérjen közvetlen felvilágosítást az adott témában jártas szakembertől, annak érdekében, hogy az esetleges félreértések elkerülhetők legyenek.

Kapcsolódó cikkeink